Jakiś czas temu miałem rozmowę z pewnym interesariuszem przed Przeglądem Sprintu. Rozmawialiśmy o tym, jaka jest tej osoby rola na tym spotkaniu, o co powinna i o co może zapytać zespół. Cała sytuacja miała specyficzny kontekst, który pominę, ale ustaliliśmy kilka wątków, które moim zdaniem mogą się przydać innym i się nimi tym wpisem podzielę.
Ogólnie każdy interesariusz ma pełną swobodę działania według własnego wyczucia, wyrażenia ciekawości, zgłębiania obszarów prezentowanych przez zespół, których nie rozumie, pochwalenia za to, co się podoba i konstruktywnego przekazania informacji zwrotnej do jakichś niedociągnięć. Warto ćwiczyć się w używaniu empatii – jak zespół odbierze to, co chcę przekazać w kontekście tego, jaką pozycję względem zespołu zajmuję (np. luźno rzucony żart członka zarządu może zostać odebrany inaczej niż rzucający miał na myśli, same uwagi krytyczne, bez docenienia wykonanej pracy dobrze, mogą zdemotywować itd.).
Pytania generyczne (niezależne od kontekstu produktu i roli interesariusza w organizacji), które zazwyczaj warto zadać zespołom, mogą być takie:
1. Jak zbliżyli się faktycznie w ostatnim sprincie do realizacji swojego celu biznesowego? Jaki mają uzysk (…a nie ile się napracowali)?
2. Czego się dowiedzieli o swoim produkcie w ostatnim sprincie? Co było nowego, czego nie wiedzieli i co myśleli, że już wiedzą, a jednak ich na nowo zaskoczyło?
3. Jakie są ryzyka w realizacji sukcesu ich inicjatywy? Co robią żeby je ominąć albo zminimalizować? Warto naciskać szczególnie na produktowe ryzyka, drążyć je i nie kupować automatycznych odpowiedzi typu komunikacja w zespole czy czas projektu.
4. Jaki mają plan na kilka sprintów w przód? Niektóre zespoły utykają w perspektywie „życia z dnia na dzień ze sprintu na sprint” i potrzebują przegadania wspólnie z interesariuszem sensu istnienia minimalnych planów czy mikrocelów, które chcą osiągnąć w ramach kilku sprintów.
5. Gdyby mieli jeszcze tylko dwa sprinty do końca projektu, jakie cele ustawiliby jako najważniejsze? (i koniecznie trzeba pociągnąć rozmowę jeśli jest spory rozdźwięk między odpowiedziami 4. i 5.).
Lista powstała z myślą podpowiedzi dla interesariuszy, ale równie dobrze może być wykorzystana przez Agile Coacha czy Scrum Mastera wspierającego zespół, Właściciela Produktu czy cały zespół, który chce wzbogacić albo poszerzyć swój sposób myślenia o podsumowaniu sprintu.
Kuba, bardzo ciekawy pomysł na review z interesariuszami. Na pewno wykorzystam w pracy Scrum Mastera 🙂